جايگاه و نقش زن
همزمان با بزرگداشتيكصدمين سال ميلاد امام خمينى كنگره جهانى"جايگاه و نقش زن از ديدگاه حضرت امام خمينى (ره) " به مدت سه روز از ششم لغايت هشتم مهرماه هفتاد و هشت در تهران با حضور انديشمندان و صاحبنظران داخلى و خارجى، برگزار شد .
دكتر زهرا مصطفوى روز پنجشنبه 8/7/78 در حرم مطهر امام خمينى گفت: امام خمينى دين را به دانشگاه و سياست را به حوزههاى علميه وارد كرد .
فرزند امام راحل كه در هشتمين روز از دهه ميلاد امام و "روز بانوان" در مراسم اختتاميه همايش جهانى نقش و جايگاه زن از ديدگاه امام سخن مىگفت، افزود: وحدتگرايى امام، ريشه در شخصيت و جان امام داشت و فقط حرف و شعار نبود .
او تصريح كرد: زمانى وحدت كلمه محقق مىشود كه از خودبينىها و نفسانيات و از شيطان درونى دور شده باشيم و مصلحت جمع را بر مصلحتخود ترجيح دهيم .
دختر امام (ره) گفت: وحدت به معناى اين نيست كه دست از نظر خودمان برداريم، زيرا به همان اندازه كه افراد متفاوتى با جسمهاى مختلف در جامعه وجود دارد، عقيده و نظر نيز وجود دارد .
او افزود: وحدت يعنى اينكه از اين اختلافات سليقهاى براى يك هدف بالاتر چشمپوشى كنيم و تا زبان منطق هست، از جنجال بپرهيزيم .
فرزند امام راحل در بخش ديگرى از سخنانش تاكيد كرد: امام به نقش تربيتى و اثرگذار زن در خانواده و جامعه معتقد بودند و تمام تلاششان اين بود كه مرد و زن را به حدود اختيارات و وظايفشان آشنا كنند .
زهرا مصطفوى خاطرنشان ساخت: بايد با دو تفكر مبارزه شود: يكى بىبند و بارى و بىعفتى و ديگرى متحجرين و متعصبين كه اين هر دو تفكر، دو روى سكه اسلام آمريكايى است .
او گفت: بزرگترين لطمات نيز از ناحيه اين دو تفكر به فعاليت و جايگاه بانوان در جامعه زده شده است .
فرزند امام راحل متذكر شد: فرار زن و بىبند و بارى و يا محبوس بودنش، نشاندهنده شخصيتيا بى شخصيتى زن نيست .
دكتر مصطفوى گفت: امروز مشكلات قضايى نسبتبه بانوان زياد است و تا زمانى كه زنان خودشان وارد صحنه نشوند، مشكلاتشان حل نخواهد شد .
او افزود: چرا انگشت روى نواقص بگذاريم؟ بايد با يك ديد قدردانى شده نسبتبه كسانى كه به اين جامعه خدمت كردهاند، نگاه كنيم .
زهرا مصطفوى در پايان ضمن تاكيد بر حمايت از دولت، مجلس و قوه قضائيه، از مردم و دست اندركاران برگزارى مراسم صدمين سال ميلاد امام نيز قدردانى كرد .
دكتر ابتكار: طرح اسلام در پاسخگويى به نيازهاى زمان، از اقدامهاى بزرگ امام بود
معاون رئيس جمهورى و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: از اقدامات بزرگ حضرت امام (ره) در برهه انقلاب اسلامى، طرح اسلام به عنوان آخرين دين الهى با توانايى پاسخگويى به نيازهاى زمان بود . دينى كه مىتواند در همه عصرها كلام وحى را منطبق با نيازها ارائه دهد و حضرت امام مصاديق عينى و بارز و مفاهيم دينى در دنياى امروز را با همه چالشهايى كه اين انطباق به وجود مىآورد، براى جامعه جهانى تبيين كردند .
او اظهار داشت: از جمله اين انطباقها و همگامى با مقتضيات زمان، نگرش امام نسبتبه مشاركت مردم به ويژه حضور اجتماعى زنان بود .
ابتكار افزود: سخنان و عملكرد امام خمينى در دوران انقلاب و جمهورى اسلامى نشانگر خط مشى راهبردى و عزمى جدى براى بهبود وضعيت زنان بود . ايشان به مساله زنان نه به صورت بحثى حاشيهاى يا تبليغاتى، بلكه در جايگاه مبحثى اصلى و اصولى پرداختند و به عبارتى مىتوان ادعا كرد كه نهضت پيشرفت زنان مسلمان، نهضتى در قلب حركت اسلامى - انقلابى امام بود .
معاون رئيس جمهورى در پايان اظهاراتش تصريح كرد: اكنون ضرورت زمانه نگاهى واقعبينانه به نيازها و ايجاد مفاهمه به جاى تاكيد بر نقاط افتراق مىباشد . زنان در هر عصر و در ميان هر نسلى مىتوانند با بهرهمندى از نگاهى همگرايانه به طرح و حل مشكلات و موانع تعالى خود بپردازند . نتيجه اينكه مىتوان براساس ديدگاههاى حضرت امام (ره) مبنى بر ضرورت توجه به اقتضائات زمان و مكان و در آستانه گفتگوى تمدنها با جهان خارج ارتباط مستحكمى با نسل امروز برقرار كرد .
× ×
مشاور وزير كشور: حضور موثر زنان در عرصههاى اجتماعى ضرورتى براى بقاى انقلاب و نظام است
مشاور وزير كشور در امور زنان گفت: سخن حضرت امام كه "زنان بايد در مقدرات اصلى كشور دخالت كنند" . بيانگر انديشههاى والاى حضرت امام در مورد جايگاه زنان در اجتماع است و اين يك امر ضرورى براى حفظ و تداوم و تثبيت انقلاب است . بايد مقدرات اساسى بازشناسى شود تا نقش زنان در مقدرات اساسى تبيين گردد .
خانم اشرف بروجردى در سومين روز از "كنگره جهانى جايگاه و نقش زن از ديدگاه حضرت امام خمينى (ره) " افزود: در سالى كه به نام امام نامگذارى شده و در عصرى كه به قاعدهمند ساختن نوع و ميزان مشاركت زنان در عرصههاى سياسى، اجتماعى نياز داريم بازخوانى انديشههاى ايشان، دريچهاى از نور به سوى شبهات و كشف نسبت ميان نياز امروز و فقه ديروز است .
او گفت: پايبندى انسان به فقه دينى، طريقت و شريعتى براى دستيابى به هدف حقيقى خلقت آدم، يعنى كمال انسانى است .
بروجردى تاكيد كرد: نقش سياسى و اجتماعى زنان به دليل اختلاف نظر فقها در صلاحيتشرعى زن براى فعاليتسياسى و به طور كلى عدم صلاحيت زن براى رياستحكومت، بيش از ديگر مباحث مربوط زنان، نيازمند تبيين و قاعدهمند شدن است، به ويژه از منظر امام خمينى كه ترسيم كننده حكومت اسلامى است .
او خاطرنشان كرد: براساس ديدگاه امام خمينى صلاح و فساد جامعه در گرو صلاح و فساد زنها است، چراكه محور و كليد اصلى تعالى و توسعه در هر كشور سرمايههاى انسانى آن جامعهاند، و زنان توليدكنندگان و هدايت كنندگان اين سرمايه هستند . بگفته امام "مربى انسان زن است، سعادت و شقاوت كشورها بسته به وجود زن است، زن با تربيت صحيح خودش انسان درست مىكند و با تربيت صحيح خودش كشور را آباد مىكند، زن مبدا همه سعادتها بايد باشد" .
و بالاخره اينكه آسيبشناسى مشاركت اجتماعى و سياسى زنان بر مبناى احكام فقهى امام بايد در مسير هدايت جامعه مورد توجه و بازنگرى قرار گيرد .
رابطه ی تن و تنپوش، رابطه ی همرهان طریق کمال و معناگر محبّت و ایثار است. رابطه ی زن و شوهر، به قدمت خلقت آدم، به قداست متعالیترین ارزشها، به عظمت گستره ی هستی، به برکت همه ی نسلها در همه ی عصرها و تجلیگر اولین تعامل حقّه انسانهاست. رابطه ی زن و شوهر، سرچشمه همه عاطفهها و بستر گیراترین رابطههاست. زن ، مرادش را در حسن رابطه با شوهر مییابد و شوهر، آرامش را در گرو وجود زن میداند. رابطه ی زن و شوهر جلوهای از برترین هنر زندگی و کاملترین شکل ارتباط انسانی است............
رابطه ی زن و شوهر آمیزهای است از زیباترین تلاقی چشمها، گیراترین تبادل کلامها، هماهنگترین طپش قلبها، همسوترین اندیشهها، استوارترین گامها و پر رمز و رازترین محرمیتها. رابطه ی زن و شوهر، مناسبترین بستر برای رویش شکوفههای حیات و مطلوبترین زمینه برای پدیدآیی پر جاذبهترین رفتارهاست. رابطه ی زن و شوهر، حیاتیترین پاسخ به فطریترین نیاز زندگی فردی و اجتماعی انسان است. رابطه ی زن و شوهر، بیانی از حقیقت و ضرورت بنای خانواده و زنجیره جوامع انسان است. رابطه ی زن و شوهر، رابطه مهرورزی و محبتپذیری، عهد و وفا، گذشت و ایثار، سخاوت و احسان، مودت و مروّت، صداقت و درستی، صفا و صمیمیّت، راه و رهرو، خورشید و نور، چشمه و آب، پرنده و بال، اوج و پرواز، دل و دلدار، چشم و نگاه، اندام و لباس، چراغ و روشنی، باغ و باغبان، گل و گلدان، سبزه و بهار، گلبرگ و ریحان، انگشتر و نگین، لبخند و نشاط، طبیب و درمان، رحمت و نعمت و سرانجام مثالی از رابطه علی( علیهالسلام )و فاطمه( سلامالله علیها) است. رابطه ی زن و شوهر، آزمون دوباره ی توان انسان در حفظ حرمتها و ارزشها، تکریم خویشان و نزدیکان و تأیید و تقویت منزلت همسر است. رابطه زن و شوهر، یعنی برخوردار شدن از آراستهترین، گرانبهاترین، زیباترین، راحتترین، پردوامترین و گرمابخشترین تنپوشها. آری، رابطه ی زن و شوهر به فرموده ی خالق انسانها همچون رابطه ی قامت و لباس است، و این لباس گرمابخش جسم و جان، معناگر حیات و جلوهگر وحدت است.